Akupunktur Nedir?

Vücut Akupunktur Nedir?

Akupunktur, vücuttaki noktaların iğnelenmesi ile hastalıkları önleyici ve tedavi etmeyi amaçlayan bir bilim dalıdır. Akupunkturda Çin  tıbbı ile hastalıklar tedavi edilmeye çalışılır.

Vücut Akupunktur’un Tedavisi Nasıldır?

Akupunkturda tedavi tüm vücuda yayılan meridyen ekstrakanallar üzerinden yapılmaktadır.  Çin tıbbında oluşan sendromlara göre nokta seçimi yapılır (akciğer sendromları, kalın bağırsak sendromları gibi…)

Vücut Akupunkturu Hangi Hasta Grubuna Uygulanır?

Vücut akupunkturu genelde tüm vücut hastalıklarının tedavisinde kullanılmaktadır. Fiziksel tıp ve Rehabilitasyonunda ise, kas-iskelet sistem hastalıklarında ağrıyı gidermek, vücudun dengesini bulması için yapılır. Yapılan çalışmalarda, tenisçi dirseği, fibromiyalji, miyofasiyal ağrı, osteoartrit, bel/boyun/omurga/diz/ ayak bilek  ağrıları ve sinir sıkışma sendromları /karpal tünel sendromu gibi), sinir sistemi rahatsızlıkları (nöropati) kas ağrıları, kas spazmı, yumuşak doku romatizması (fibromyalji)  modern tıbbi yöntemlerin yanında akupunkturun tamamlayıcı bir tedavi olduğunu sonucuna varılmıştır.

Akupunktur Etki Mekanizması Nedir?

Akupunktur etki mekanizmalarını temel olarak ikiye ayırmak mümkündür.

Akupunkturun etkisi ise dört farklı mekanizmayla olabilmektedir:

• Bunlardan birincisi periferik yoldan nöropeptidlerin ve lokal endorfinlerin salınımıdır. Endorfinlerin salınması sonucunda hasta kendini mutlu hisseder ve ağrı kesilir.
  • İkinci etki omuriliğin tedavi edilmesi metotudur.  Burada bahsedilen, akupunkturun, spinal mekanizmalar ile tedavi edici rolüdür (kapı kontrol, uzun süreli depresyon ve propriospinal inhibisyon
  • Üçüncü mekanizma, beyinden organlara giden sistemi uyarmaktadır. Yani, akupunktur, yukarı merkezlerden aşağıya, medülla spinalise inen a¤rı inhibitör sistemleri, sempatik sinir sistemi ve hipofiz-sürrenal ekseninin etkilenmesidir.
  • Dördüncü komponent ise psikolojik etkisidir ve bu etki de azımsanmayacak derecede önemli olabilmektedir.

Akupunktur Uygulanması Nasıl Yapılır?

İğneli akupunktur yöntemi: Bu yöntemde; akupunktur noktaları, insan vücudu için uygun akupunktur iğneleri ile uyarılır. Vücut ve/veya kulaktaki belli noktalara direkt olarak tek kullanımlık metal iğnelerin batırılması metodudur. En yaygın olarak kullanılan akupunktur yöntemidir.

Akupunktur tedavisinde iğneleme metodu dışında; bazen moksa akupunktur, elektroakupunktur, lazer akupunktur, manyetik akupunktur, masaj akupunktur ve sonoakupunktur yöntemleri de kullanılabilmektedir. Bunlardan en sık elektroakupunktur ve lazer akupunktur kullanılmaktadır. Elektro-akupunktur (EA) yöntemi: Bu yöntemde; akupunktur noktaları ve özel noktalar, insan vücudu için uygun elektrik akımı ile uyarılır. Vücuda batırılmış olan iğnelere (aynı anda, en az 2 veya en fazla 6-8 iğneye), elektrotlar bağlanarak, EA cihazının ürettiği uygun ve küçük dozdaki bir elektrik akımı uygulanmaktadır. Geniş bir tedavi alanına sahip olan EA, özellikle ağrı tedavisinde ve kas tonusunun düzenlenmesinde kullanılır. Lazer akupunktur yöntemi: Bu yöntemde; akupunktur noktaları, düşük yoğunluklu ve nonthermal lazer ışınları ile uyarılır. Lazer, esasen bir ışıktır. Lazeri, bildiğimiz normal ışığın yoğun hali olarak düşünebiliriz. Yani lazer akupunktur yönteminde; iğne kullanılmadan akupunktur noktaları, insan vücudu için uygun lazer ışınları ile uyarılır. İğnesiz akupunktur olarak da bilinir.

Elektroakupunktur Nedir?

Elektroakupunkturda iğnelere elektrik akımı verilir.  Elektroakupunktur’da Cilde bağlanan yüzeyel elektrodlarla akupunktur noktalarını uyaran stimülatörler yardımıyla  uygulanır . EA’nın teknik olarak kontrol edilebilir, tekrarlanabilir ve kolay uygulanabilir olması manuel iğne stimülasyonuna gereksinimi azaltmaktadır. EA tedavinin etkinliğini artırarak klasik akupunktura önemli bir katkı yapılabilir.

Lazer akupunktur Nedir?

Lazer akupunkturu, ağrısız bir tedavi yöntemidir. Akupunktur noktaları akupunktur için özel olarak geliştirilen lazerle uygulanır. Lazer, beyin ve derideki bazı kısımları uyararak hastalığı tedavi eder. Aynı zamanda vücudun doğal iyileşme süresini hızlandırır.

Akupunktur Tedavisi Seansı

Akupunkturun etkili olabilmesi için, hastanın tedavi planına uyması ve özen göstermesi gerekir. Örneğin; seanslara zamanında gelinmemesi veya seanslar sırasında gereği gibi davranılmaması durumunda, akupunktur tedavisinin etkinliği bozulur. Her bir akupunktur uygulamasına, bir seans denir. Seans uygulama süresi, sıklığı ve sayısı, hasta ve hastalığın durumuna göre değişmektedir. İğneli akupunkturda  bir seans 20-30 dakikadır. . Seans uygulama sıklığı, her gün veya gün aşırı olabileceği gibi, ayda bir ve hatta yılda bir de olabilmektedir. Bu seans sıklığı, süresi de doktorun muayene yöntemlerine dayandırılır.

Akupunktur Etkisi Ne zaman Ortaya Çıkar? Etki Süresi Nedir?

Akupunkturun etkisi, akupunktura karşı  vücudun verdiği tepkiler bütünüdür. Akupunktur uygulamasına, genellikle herkesin farklı yanıtlar (tepkiler) verdiği kabul edilmektedir. Akupunktura verdikleri tepkilere göre; insanlar, tepki verenler ve tepki vermeyenler olmak üzere iki ana gruba ayrılmaktadır. Tepki verenler; hızlı ve yavaş tepki verenler olarak ayrılır. Akupunkturun etki süresi uzunluğunun, kişiden kişiye farklılık gösterdiği bilinmektedir. Bazı insanlarda bir akupunktur seansı sonucunda, bazı kişilerde ise ancak altıdan fazla seans sonucunda etki elde edilebilmektedir. Akupunkturun etkileri; genelde hızlı başlangıçlı-kısa süreli olanlar ve yavaş başlangıçlı-uzun süreli olanlar diye ikiye ayrılmaktadır. Bu etkilerin, tedaviden sonraki bir kaç saat içinde azaldığı görülmektedir. Tekrarlanan akupunktur uygulamalarıyla, akupunktur etkisinin birikmektedir.

Hastalık ne kadar erken dönemde ise ve hasta ne kadar gençse iyileşme o derece çabuk olur.