Bel Ağrısının Nedenleri ve Tedavi Planı

Bel ağrılarının yaşam boyu prevalansı %84 varan (1) en sık rastlanan kas-iskelet sistemi hastalıkları arasındadır.

Bel ağrısında bel fıtığı başlıca sebeptir. Bel fıtığının belden bacağa vurmasına radiküler bel ağrısı denir. Radiküler bel ağrısı omurlar arasından çıkan sinir kökü etkilendiğinde olur. Bel ağrısı günler geçtikçe artarsa, idrar ve büyük abdest kaçırmaya başlarsa, ayağını kaldıramama gibi şikayeti olursa, omurgada kırık veya tümör tespit edilirse acil cerrahi girişim gerektirir. Diğer durumlarda tedavisi konservatif tedavi olan fizik tıp ve rehabilitasyonu işaret eden hastalıktır.

Bel Ağrısının Nedenleri Nelerdir?

Bel ağrısı nedenleri şöyle özetlenebilir:

• Kas İskelet Sistem Hastalıkları
  • Mekanik bel ağrısı (bel fıtığı)
    • Bel fıtığı
    • Belin zorlanması
    • Yumuşak doku romatizmaları ( fibromyalji)
    • Kamburluk
    • Belde kireçlenme
    • Spinal kanalın yani omuriliğin oartasından geçen sinirin bulunduğu yer) darlığı,…

• Travma (bele gelen dıştan zorlama)
    • Travma ile omur kırığının olması
    • Belin zorlanması

• Doğuştan Gelen Nedenler
    • Skolyoz
    • Doğuştan Bel Kayması

• İnflamatuar Sebepler (Vücudun herhangi bir hastalık veya yararalanmasına karşı vücudun tepkisi)
    • Ankilozan Spondilit başta olamak üzere diğer inflamatuar Sebepler ( spondiartropatiler)

• Enfeksiyonlar (İltihaplanma)
    • Omurganın iltihaplanması
    • Abse (iltihaplanma sonucu irinin belli bir yerde toplanması)

• Metabolik Nedenler
    • Kemik erimesi (Osteoporoza bağlı omurgada kırık olması))
    • Osteomalazi ( genellikle D vitamin eksikliğine bağlı gelişen kemikte bozulmalar olması)
    • Paget hastalığı (Kemiklerin aşırı derecede kırılma olması)

• Tümöral Nedenler
    • Omurgada yerleşen iyi veya kötü huylu tümörler

• Organların Yansımasına Bağlı Nedenler
    • İdrar yollarının hastalanması (Genitoüriner Nedenler)
    • Damarlara Bağlı Nedenler
    • Abdominal aort  anevrizma ( beldeki en büyük olan damarın şişmesi sonucu gelişen baloncuk) veya yırtılması
    • Böbrek arterinde pıhtılaşma (Renal arter trombozu) veya yırtılması

• Gebelik
    • Gebelikte gece oluşan bel ağrıları

• Psikojenik Nedenler
    • Ruhsal durumların Bele ağrısına yol açması

Bel Ağrısı Tedavisindeki Tedavi Planında Ne Kullanılır?

• Hasta Eğitimi
  • İlaç tedavileri (genelde akut durumlarda kullanılabilen ağrı kesici ilaçlar)
  • Bel egzersizleri
  • Fizik tedavide kullanılan Ajanlar: TENS ( deriden uygulanan elekrik stimülasyonu, genelde ağrı için kullanılan frekansları vardır), ultrason, traksiyon (çekme) gibi ajanlar
  • Manipülasyon ve Mobilizasyon
  • Tamamlayıcı Tedavi Yöntemleri: Gerçek kök hücre uygulanması, PRP ( vücut tamirini kolaylaştıran trombosit denilen kan hücresinde salınan büyüme faktörleri, PRP+ozonun uygulanması, proloterapi (Omurga hastalıklarının tamirini kolaylaştıran hastalıklarda verilen şekerli su  uygulanması), kulak ve vücut akupunkturu, elektroakupunktur, lazerle akupunktur uygulaması.

Bel Ağrısında Verilen Egzersizler Nelerdir?

Hangi hastaya hangi egzersizin olacağı fizik tedavi ve rehabilitasyon hekimi tarafından düzenlenir.  Her kişiye göre egzersiz tipi değişir. Örneğin osteoporozda fleksör kasları çalıştıran egzersiz ( omurganın öne eğilmesini sağlayan egzersiz yasaktır; aynı şekilde bel kanalının darlığı olan kişide de belin arkaya doğru getirilmesi yasaktır.

Bunlar lomber stabilizasyon egzersizleri, fleksibilite egzersizleri (esneklik hareketleri) germe gibi), bel kaslarının güçlendirme egzersizleri, kas dayanıklık egzersizleri (yürüme, hafif koşu, yüzme gibi sportif faliyetler.

Lomber stabilizasyon egzersizleri  Nedir?

Omurganın nötral ( normal) pozisyonunda kalması sonucu oluşan egzersizlerdir. Bu egzersizler, karın-sırt kaslarını çalıştırarak belde korseleme ( core egzersizlerlerle sağlanır), kalça kaslarının güçlendirilmesi yapmaktadır.

Bel Ağrısı Sonuçları Nelerdir?

Bel ağrısında iyileşme şansı yüksektir. Bel ağrısı olan bireylerin % 80’i 6 hafta içerisinde iyileşirken, %5-15 kadarında tedaviye cevap alınamaz ya da ağrı kronikleşir ve ağrıya bağlı iş gücü ve ekonomik kayba yol açar.  Hastaların %22- 36’sında ağrı tekrar ortaya çıkar.