Orta Yaş ve Üzerinde Görülen Menisküs Yaralanmaları

Menisküs Yaralanmaları

Orta Yaş ve Üzerinde Görülen Menisküs Yaralanmaları

Orta yaş ve üzeri menisküste yıpranma (dejenerasyon) meydana gelir. Bu yavaş gelişen ve genelde medial (iç) menisküste arka boynuz ve gövde de horizantal yırtık oluşturmaktadır.  Hastayı sorguladığımızda hastada bir darbe almamıştır. Menisküsteki yıpranmanın ve yırtığın nedeni orta yaş ve üzerine menisküsün esneklğinin azalmasıdır. Bu menisküsteki yıpranma daha çok temizlik ve döşeme işi yapanlarda ve dizi zorlayıcı ve tekrarlayıcı hareket yapanlarda görülür. Bu menisküs yaralanması özellikle diz kireçlenmesi ile beraberdir. Bunun nedeni, menisküsün yükü aktarma yeteneğinin azalmasıdır.

Hastanın Şikayetleri Nelerdir?

Hastada dizde kilitlenme, takılma, yürümekle artan, bıçak saplanır tarzda ağrı oluşur. Tüm bu şikayetler ani olarak başlamamaktadır.

Hastalığın Tedavisi Nasıl Olmalıdır?

Hastalığın tedavisi fizik tedavi ve rehabilitasyondur. 3 aylık rehabilitasyona yanıt vermeyen hastaya cerrahi tedavi önerilmektedir.

Menisküs

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uygulamasında Yapılabilecek Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Hastalara ağrı için geçici olarak ilaç tedavisi, fizik tedavi ajanları (TENS,…) önerilebilir. Ağrı ve şişlik varsa 2-3 gün, 3-4 saatte bir 20-30 dakika soğuk uygulama, diz altına yastık koyarak dizi yukarı kaldırma, yürürken diz çevresine elastik bandaj, ortez, bantlama ve ağrı ortadan kalkana kadar koltuk değneği kullanabilir. İlaç tedavisi dışında ağrıyı ortadan kaldırmaya yönelik lazer akupunktur, kulak akupunkturu, vücut akupunkturu ve elektroakupunktur yapılabilir. Tamir süreci için PRP, ozon+PRP, proloterapi uygulanabilir. Kilitlenmeyi açmak için manipülasyon yapılabilir. Bu hastalara hastanın durumuna mutlaka egzersiz ( kuadriceps/hamstrıng egzersizleri, konsentrik/ekzantrik egzersiz, dizin propioseptif egzersizi, aerobik egzersiz) önerilmelidir.