Spastisitede Botulinum Toksin Uygulaması

Botulinum toksin uygulamaları, spastisite tedavisinde kullanılan bir tedavi yöntemidir. Spastisite, adalelerin aşırı derecede kasılması, sertleşmesi ve istem dışı spazmların (bir dizi istemsiz kas kasılması) oluşmasıdır. Spastisite; inme, omurilik yaralanması, serebral palsi, multipl skleroz, travmatik beyin hasarı gibi hastalıklarda görülmektedir. Spastisite tedavisi yöntemlerinden biri olan botulinum toksin,  sertlik oluşturan kaslara enjekte edilmesidir.   Botulinum toksin enjeksiyonları tedavisi, uygulayacak hekim tarafından spastisitenin yaygınlığına, süresine ve şiddetine göre yapılmaktadır. Botulinum toksin enjeksiyonu, spastisite zarar verici olduğunda yani ciddi hareket bozukluğu, ağrı ve hareket bozuklukluğu oluştuğunda kullanılabilecek bir tedavi metodudur.

Botulinum Toksin Nedir?

Clostridium botulinum bakterisinden elde edilen bir toksindir. Halk arasında daha çok botoks ismiyle anılmaktadır. Ülkemizde şimdilik Botulinum toksin tip A içeren  iki çeşit botılinum tosin (Botox, Dysport) bulunmaktadır.

Botulinum Toksin Nasıl Etki Etmektedir?

Botılinum toksin, enjekte edildiği kası felç ederek gevşemeye yardımcı olur. Bu şekilde enjeksiyon yapılan kaslardaki sıkılığın, sertliğin ve ağrının azaltılmasına yardımcı olur.

Spastisitede Botulinum Toksinin Yararı Nedir?

Botulinum toksin, spastisiteye  (kaslarda sertlik) bağlı ağrı ve huzursuzluğu azaltan, fizik tedavinin faydasını arttıran, bakımı kolaylaştıran, bası yaralarını azaltan, uyku bozukluğunu düzelten etkili bir tedavi yöntemidir. Bunun yanında hastanın parmak ucuna ve içe basma, bacaklarda makaslama (yürürken bacakların çaprazlaması) yürümesi ile dizler bükük yürümesi düzelir, oturma dengesi, ayakta durma ve yürüme süresinde artma meydana gelir. El kaslarına uygulanan botulinum toksin enjeksiyonu ile elin kullanılması ve kavraması artmaktadır.

Botulinum Toksin Yan Etkileri Nelerdir?

Uygulanan bölgede ağrı, şişlik, kızarıklık, morarma, halsizlik, grip benzeri şikayetler, aşırı güçsüzlük, tedaviye yanıtsızlık gibi yan etkileri bulunmaktadır.

Botulinum Toksin Ne Zaman Uygulanmamalıdır?

Gebelik ve süt veren annelerde, kas kavşak hastalığında, uygulanan bölgede enfeksiyon (uygulanacak bölgede mikrop bulunması), belirli bir antibiyotik (aminoglikozid kullanımı) kullanımı, kontraktür varlığı (adalenin aşırı kasılması sonucu eklemin anormal şekil alması) kullanılmamalıdır.

Botulinum Toksini Ne Zaman Etki Gösterir ve Etkisi Ne Kadar Sürer?

Botulinum toksinin etkisi 24- 72 saat içinde başlar, 4-6 haftada etkisi en fazla olur ve etkinliği 3-6 ay sürer.

Enjeksiyon Sonrası Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar Nelerdir?

Enjeksiyon sonrası tedavinin başarılı olması için enjeksiyon yapılan kasın mutlaka fizik tedavi (germe) yapılması gerekmektedir.

Botulinum Toksin Uygulaması Ağrılı Bir Yöntem midir?

Botulinum toksin uygulaması çok ince iğnelerle spastik (sertlik) oluşturan kasa uygulanır. Ağrılı bir işlem olmayıp aşı uygulamasına benzemekte olup uygulama sırasında batma hissi hafif ve geçicidir. Uygulanma tamamlandıktan sonra genellikle hiç ağrı kalmaz.